Kennisdelen en werkleren.
Met Werkleren wordt bedoeld het (informeel) leren in het werk.
Kennisdelen spreekt voor zich.
De aanpak is nader uitgewerkt aan de hand van 7 uitgangspunten:
- Het leren is een middel om het functioneren als medewerker te verbeteren.
- Vooraf wordt bepaald wat de doelen zijn, waar de interventie toe moet leiden (sneller, slimmer of anders werken) en wat het zichtbare gedrag is.
- Leren door te doen.
- Niet ‘het erover hebben’ maar eerst handelen en experimenteren (fouten maken mag). Daarna volgt reflectie en theoretiseren.
- Het leren zoveel mogelijk in het werk organiseren
- De werkomgeving gebruiken voor het leren.
- Hierbij uitgaan van meerdere kleine en krachtiger interventies met de focus op effectiviteit in plaats van spektakel.
- Direct betrokkenen betrekken in voorbereiding en uitvoering.
- Hierbij is het goed denkbaar dat naast medewerkers b.v. ook klanten of leveranciers betrokken worden in voorbereiding en uitvoering.
- Een mix van formele en informele interventies.
- Need to know’ kennis en sommige competenties leer je nu eenmaal het snelste in een cursus.
- High Impact learning.
Bij de opzet zullen we de stelregel van High Impact Learning hanteren waarbij 40% van de tijd, energie en budget besteed wordt aan het voortraject, 40% in het na traject en 20% van de tijd, energie en budget aan de cursus zelf.
Na enige ordening zal de nadruk vooral liggen op voordelen en toepassing hiervan.